Marhaban bikum...

29 December 2011

1001 Kegunaan Basic H...

1001 Kegunaan Basic H...

Basic H antara best seller di sini..1000 kegunannya.. sungguh... Memandangkan ramai yang beli bulan lepas.. maka disini saya sediakan jadual ringkasan bagaimana anda boleh memanfaatkannya.. tapi ni hanya sebahagian daripada 1000 kegunaannya ya...

Alahai Basic H...Kamu buat aku makin jatuh cinta:)

Salam kepada semua..ape khabar? Bagaimana weken anda? Seronok? Atau biasa2 je? Apa yang kita fikir tu yang akan influence kehidupan harian kita...Kalau kita rasa hari kita ni memang GREAT! Great lah jawapannya walau pon biasa2 saja:)..ok, malam ni saya nak share berkenaan dengan Basic H...Basic H lagi?? Ye...lagiiiii..heheheeh...sebab saya sonok sangat dengan Basic H saya ni...pencuci segala2nya...serba serbi....tak de boleh skip...sume masuk senarai...makin panjang senarai tu kan...ehehhee...apa yang saya nak share? Bagi orang lain..mungkin biasa2 je...tapi bagi saya....memang superb lah...


Hari ni...saya goreng keropok lekor...huihhh...di Miri pon ada keropok lekor okei~ Bukan kat ganu je...hehe...ni orang kelantan yang buat...terima kasih kak yah sebab bagi buah tangan kopok lekor kat saya petang tadi masa g hantar trial pek ibu mengandung kat kak yah...Lepas goreng kopok tu...surelah kuali tu nak kena sental2 kan? Saya goreng ayam kari jugak tadi kat dapur sebelah lagi....maksudnya buat keje serentak...lepas masak...aiyaa....kuali yang guna untuk goreng ayam kari ni melekat2....nak kena sental..jenuh ni.....tapi saya ada caranya....saya titikkan hanya SATU TITIK Basic H ke dalam kuali tu dan rendam dalam masa 5 minit...fullamakkkkkk...macam magic lah pulak saya rasa..eheheheeee...kejap je kuar...minyak2 kat kuali tu memang tak yah nak sental2 dah...yang melekat2 tu pon kuar habis jugak....begitu juga dengan kuali yang saya guna untuk goreng keropok lekor tadi....dalam masa tak sampai 10 minit...saya dah dapat simpan balik kuali2 ni atas rak pinggan...Hmmm...memang memudahkan kerja saya lah...Kalau tak..sebelum gunakan Basic H....semalaman saya kena rendam kuali tu...huhu...ni sekarang 5 minit dah setle~Jimat masa berjam2...

Apa itu Basic H ye? Ha....jom kita berkenalan dengannya! 
Basic H²™ Organic Super Cleaning Concentrate

Basic H adalah cecair yang serbaguna. Sangat bagus disediakan di rumah untuk banyak kegunaan.

#KEGUNAANCARA
1Mencuci & membersih sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun & bahan kimiaIsikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
2Mencuci & membersih ikan, ayam & daging & makanan laut daripada bahan awetIsikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
3Mencuci & membersih makanan basah spt. Mee kuning, kuehtiau dsbnya daripada bahan awetIsikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
4Mencuci & membersih tempat dan peralatan memasak (terutama yang berminyak)Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h dan gunakan untuk mencuci peralatan memasak
5Mencuci & membersih bilik air, tandas, tangki, sinki, cermin tingkap, rak buku, almari dsbnyaIsikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian mopkan atau lapkan tempat yang hendak dibersihkankecuali bilik air dan tandas perlu diberus
6Mencuci badan, tangan dan kaki daripada daki kotoran, pijar lada, dakwat marker pen, minyak dsbnyaBasahkan tangan dengan air kemudian tuangkan 2-3 titik kemudian digosok-gosok serta bilas
7Mencuci & membersih lantai serta alat permainanIsikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian cuci alat mainan dan dibilas manakala cucian lantai tidak perlu dibilas selepas lantai dimop kerana ia mudah kering dan tidak melicinkan lantai
8Menanggalkan gula-gula getah pada baju dsbnyaTitikkan 5 titik di sebelah belakang baju yang terkena gula getah kemudian digosok-gosok hingga tertanggal
9Mengasah pisauTitikkan 4-5 titik pada pisau dan asah pisau seperti biasa sehingga tajam
10Membersih dakwat pen pada tangan, baju dsbnyaTitikkan 4-5 titik di tempat terkena dakwat, digosok dan kemudian dibilas

UNTUK KECEMASAN

#KEGUNAANCARA
1Menghapuskan kutu di atas kepalaBasahkan rambut dan ambil 10 titik basic-h dan lumurkan ke atas kepala dan ratakan. Setelah selesai balutkan kepala dengan kain tuala bersih dan biarkan selama 10-15 minit barulah dibilas
2Terkena minyak, air panas atau melecur terkena benda panasSapukan terus basic-h ke atas tempat yang terkena tadi dan kulit tidak akan menggelembung atau melecur bahkan akan rasa sejuk.
3Menghindarkan & membunuh serangga seperti lipas, nyamuk, semut, lalat dsbnyaTuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam botol semburan bunga yang dicampur air kemudian goncang dan semburkan kepada serangga
4Demam panas (sebelum berjumpa doctor)Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam besen kecil yang mengandungi air.Kemudian sapukan atau lumurkan ke seluruh badan dan kepala.
5Sakit gigiMasukkan 4-5 titik basic-h ke dalam cawan yang dicampur air kemudian kumur. Sekiranya sakit pada gigi berlubang titikkan 2-3 basic-h pada kapas dan letakkan pada tempat yang sakit.
6Gatal-gatal pada badan atau miang (masalah kulit)Tuangkan 4-5 titik ke dalam gayung. Kemudian gosokkan ke seluruh tempat gatal dengan menggunakan span mandian dan dibilas.
7Ulser dan mulut berbauTuangkan 4-5 titik ke dalam gelas kemudian kumur (sekerap mungkin)
8Penyubur tanaman dan penggembur tanahAir lebihan cucian basic-h boleh disiram pada pokok bunga dan tanaman lain untuk membantu kesegaran dan kesuburan.
9Menghilangkan karat dan daki pada barang kemas, jam tangan dsbnyaTuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam mangkuk kecil kemudian rendamkan dan biarkan selama 15-30 minit, karat dan daki akan tanggal serta kelihatan kilat seperti baru.

mari kita guna Basic H ..berbulan2 plak tu tahan.. dan yg bestttt 1000 kegunaan..dasatttt..Basic H ni merupakan pencuci biodegradable dan tidak bertoksik yang pertama dikeluarkan oleh Shaklee pada 1960. Saya guna selama setahun Basic H ni...tak habis2 lagi....huhu...memang jimat!

Sekilas fakta:


Tahukah anda..kebanyakan bahan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan. Bahan pelarut sintetik boleh mengganggu keseimbangan hormon.Bahan pelarut organik seperti butyl cellosolve merupakan sejenis neurotoksin dan bahan yang merengsakan hidung.Morfolin merupakan bahan toksin yang boleh merosakkan hati dan ginjal.Ammonia yang terkandung dalam bahan pencuci kaca merupakan sejenis bahan racun yang merengsakan kulit,mata dan sistem pernafasan
...tapi dengan Basic H.. anda selamat Ia tidak bertoksik, tanpa gas beracun, tanpa bahan kimia berbahaya, tanpa bahan pewangi , pH seimbang , tanpa klorin, berkesan meningalkan kotoran berminyak, kepekatan berganda...

_____________________________________________________________________________________________
Sila hubungi saya di 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...