19 February 2012

Pro Demokrasi di Bahrain



Bahrain adalah kerajaan di sebuah pulau kecil padang pasir di Teluk Parsi, sebuah negara pengeluar minyak kira-kira 1 juta yang berfungsi sebagai hub perbankan dan sebagai 'base' pengkalan Armada Kelima Tentera Laut Amerika Syarikat.

Bermula pada 14 Februari, 2011, Bahrain telah dicengkam oleh beberapa siri demonstrasi pro-demokrasi di Manama seperti yang berlaku siri revolusi rakyat di Tunisia, Libya dan Mesir. Protes yang berlaku di 'Pearl Roundabout' , yang kemudiannya dimusnahkan oleh kerajaan - telah dihancurkan pada bulan Mac dengan bantuan tentera dari GCC.

Daripada semua pemberontakan yang mendapat sokongan dunia Arab pada tahun 2011, kerajaan Bahrain adalah satu-satunya negara yang dapat menguruskan kemenangan taktikal, yang mungkin tidak kekal, melalui berkuat kuasa.Tetapi dalam berbuat demikian, ia mungkin telah gagal, dalam menjadi kebanggaan dalam kosmopolitanisme.

Negara Arab Saudi, yang merupakan kubu konservatif monarki Sunni Bahrain, di satu pihak, dan Iran, yang juara agresif majoriti miskin Syiah Bahrain, di pihak yang lain, dan merupakan pembangkang sebahagian besarnya Syiah ditertindas buat sementara tetapi terus menjanjikan kebangkitan rakyat. Persoalannya adakah proses perdamaian boleh dicapai dan krisis boleh ini boleh diselesaikan dengan rundingan?

Sekurang-kurangnya 35 orang telah terbunuh dalam keganasan yang berkaitan dengan pemberontakan, termasuk beberapa orang ahli pasukan keselamatan. Pada bulan November 2011, laporan siasatan khas yang diberi kuasa oleh pemerintah Sunni Bahrain dalam usaha untuk meredakan ketegangan memutuskan bahawa pasukan keselamatan telah menggunakan penyiksaan dan kekerasan secara berlebihan terhadap tahanan yang ditangkap semasa 'crackdowns'.

Pihak pembangkang di Bahrain sebenarnya tidak menyeru untuk revolusi, atau perlaksanaan pemerintah, atau penggulingan keluarganya, seperti di Syria atau Yaman. Tetapi ia menyeru untuk pembaharuan dalam politik - raja berperlembagaan dengan parlimen yang berdaya, sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat.

Namun, setahun kemudian, ulang tahun pertama pemberontakan berakhir kerana ia bermula: dalam kepulan asap gas pemedih mata. Ketika beribu-ribu penunjuk perasaan cuba untuk berarak ke tapak bekas monumen Pearl, polis menyekat jalan mereka dengan menembak gas pemedih mata dan bom yang menyebabkan pengsan. Walaupun begitu, penunjuk perasaan telah berikrar untuk terus menawan kawasan 'pearl roundabout' menandakan ulang tahun.

Mungkin itu tokoh penting di Bahrain hari ini ialah Putera Mahkota Salman bin Hamad al-Khalifa, yang waris kepada takhta itu yang mendapat ijazah di Barat, di mana beliau yang diperolehi ijazah sarjana dari Cambridge, dan yang sekitarnya Badwi sebuah keluarga yang menakluk Bahrain dalam ke-18 abad. Di gambarkan oleh satu pembangkang angka sebagai "samurai terakhir" kaum pemerintah terbuka sekali dan berorientasikan kepada Barat, dan kini berakar umbi dalam etos Saudi lebih konservatif, Putera Salman mengetuai perbincangan dengan pembangkang Mac 2011 yang mendapat sokongan pada satu kejayaan sebelum runtuh di tengah-tengah perkembangan semasa di setiap arah.

Tetapi manakala Prince Salman menikmati berdiri di kalangan pembangkang, beliau kekurangan di kalangan minoriti Sunni di negara ini, yang ketakutan penguasaan telah mencetuskan oleh kerajaan. Kuasa putera - dan juga Raja Hamad bin Isa al-Khalifa - adalah kurang daripada pihak berkuasa kolektif puak Khalifa.

Konsesi monarki, Fall Pendek Permintaan Pembangkang

Pada pertengahan bulan Januari, 2012, Raja Hamad mengumumkan pindaan perlembagaan yang akan memberi Parlimen yang dipilih lebih besar kuasa penelitian alih kerajaan, tetapi konsesi jatuh pendek permintaan pembangkang untuk perubahan.

Dalam ucapan televisyen nasional, Raja Hamad berkata bahawa langkah-langkah baru telah muncul dari dialog kebangsaan bahawa beliau menganjurkan untuk mencuba, sekurang-kurangnya secara simbolik, untuk merapatkan jurang antara kerajaan dan pembangkang. Pindaan akan memberi Parlimen hak untuk meluluskan kabinet yang dicadangkan oleh monarki Sunni Muslim dan akan memberikan kuasa penggubal undang-undang untuk mempersoalkan dan keluarkan menteri kabinet.

Sejak tahun 1971, kabinet di Bahrain telah diketuai oleh bapa saudara raja, Putera Khalifa bin Sulman al-Khalifa, paling lama berkhidmat di dunia perdana menteri tidak dilantik dan angka mendalam diwakili oleh pembangkang. Di bawah pindaan baru ini, pemimpin pembangkang berkata, Parlimen akan masih tidak mempunyai kuasa untuk mempersoalkan atau memecat Perdana Menteri sendiri. Suatu majlis perundingan yang dilantik oleh raja juga menghadkan kuasa penggubal undang-undang.

Pengumuman raja diikuti pembebasan laporan oleh panel yang dihormati antarabangsa Fuqaha pada November 2011. Diketuai oleh M. Cherif Bassiouni., Seorang profesor Mesir-Amerika undang-undang, perubahan panel yang disyorkan menyapu, yang kerajaan berkata ia akan berusaha.

Pembangkang memuji bahagian laporan itu, tetapi ia menolak tindak balas kerajaan, berkata bahawa ia telah tidak ditangani ketidakseimbangan yang lebih mendalam politik di negara dibahagi, di segi mudah, antara monarki Sunni dan majoriti Muslim Syiah.

Dalam satu kenyataan, Wefaq, kumpulan pembangkang undang-undang yang terbesar, berkata ucapan tersebut adalah penuh dengan "trivia tidak penting" dan "jauh dari tuntutan rakyat Bahrain yang telah diambil untuk jalan-jalan selama berbulan-bulan untuk menuntut perubahan demokratik dan menolak pemerintahan diktator. "

Kebimbangan Mengenai Pengaruh Luar

Pada minggu-minggu yang terkemuka sehingga 14 Februari, 2012, ulang tahun bantahan demokrasi yang pertama di monumen ikon Bahrain Pearl, kemudiannya bulldozed oleh kerajaan, kumpulan pembangkang menjadi lebih lantang. Kumpulan seperti 14 Februari pergerakan, yang bermula dengan protes yang bersifat aman, menyaksikan beberapa ahli yang menyeru di Internet untuk protes yang bersifat ganas untuk menggulingkan kerajaan - dan terutamanya keluarga pemerintah Khalifa.

Para penunjuk perasaan yang lebih radikal telah menjadi kebimbangan kepada pegawai-pegawai keselamatan Barat dan Arab, yang mengatakan bahawa nafsu yang boleh dicapai dengan kempen demokrasi bergerak maju ke arah menjadi satu lagi konfrontasi ganas Syiah-Sunni, seperti yang tulah Iraq.

"Keadaan di Bahrain bermula sebagai sebuah gerakan nonsectarian untuk kebebasan dan bertukar menjadi medan pertempuran yang paling hangat dalam perang Iran-Saudi serantau," kata Omid Nouripour, ahli Parlimen Jerman dan seorang pakar dalam isu-isu Iran dan keselamatan. "Sebagai kerajaan Arab Saudi yang menyokong negeri-penindasan di dalam Bahrain, Iran bertindak sebagai pelindung Syiah."

Setiap Jumaat, sebelum menuju ke protes, kalangan pemuda-pemuda golongan Syiah menuju ke Diraz, sebuah perkampungan di pantai barat laut, untuk mendengar ulama yang paling berpengaruh dalam kerajaan Syiah, Ayatollah Issa Qassim.

Pada hari Jumaat pada bulan Januari, masjid penuh sesak dengan limpahan dengan penyokong=penyokong khususnya golongan majoroti Syiah yang terdiri dari kalanagan anak-anak muda. Berdekatan program tersebut telah digantung banner besar Iran Ayatollah Ruhollah Khomeini.

Latar belakang

Selama beberapa dekad, keterbukaan relatif Bahrain dan ketidaksamaan termaktub telah dibuat salah satu negara di dunia Arab yang paling bergolak, sebagai 1 majoriti Syiah nombor sebanyak 70 peratus daripada penduduk bertujuan lebih hak dari monarki Sunni 1 yang menakluk pulau itu dalam abad ke-18.Sejak hujung tahun 2009, Syiah di kampung-kampung di seluruh negara telah memegang protes yang tetap, membakar tayar di jalan raya dan menuntut pembebasan puluhan tahanan politik.

Februari 2011 adalah satu lembaran baru dalam perjuangan, apabila reverberations Mesir dan Tunisia mencapai Bahrain dan selepas pertempuran berdarah, penunjuk perasaan merampas sebuah mercu tanda yang dikenali sebagai Pearl Square, di mana mereka tinggal selama beberapa minggu di dalam khemah-khemah. Tetapi pada bulan Mac, Raja Hamad bin Isa al-Khalifa mendapatkan bantuan dari Arab Saudi, yang menghantar 1200 tentera, dan pemberontakan itu dihancurkan, dengan tangkapan meluas. Selepas secara paksa mengeluarkan bandar khemah penunjuk perasaan, kerajaan memusnahkan ukiran 300-kaki yang mengungguli oleh mutiara gergasi.

Bahrain telah muncul sebagai tunggak kontrarevolusi 1 untuk melunakkan permintaan untuk demokrasi.Walaupun kegawatan di tempat lain telah dibuktikan tidak menentu - penaikan Islam di Mesir, ancaman perang saudara di Syria dan prospek anarki di Yaman - Bahrain mencadangkan bahawa alternatif, pemberontakan yang gagal cauterized oleh penindasan membakar, boleh membuktikan tidak kurang berbahaya.

Tindakan keras memenangi satu kemenangan taktikal dan mungkin tidak kekal melalui penyeksaan, penahanan, pemecatan kerja dan alat tumpul sudah diinstitusikan diskriminasi terhadap majoriti Muslim Syiah pulau.
Tetapi ekoran ketegangan mazhab telah meletup, masalah ekonomi telah meningkat dan kesanggupan Amerika untuk mencari cara yang lain telah dibuang Washington sebagai hipokrit. Diambil bersama-sama, penindasan dan amaran radikalisasi boleh menggariskan pepatah baru muncul kebangkitan Arab: beranak keganasan keganasan.

Sejarah bantahan

Pada musim bunga tahun 2011, ahli-ahli majoriti Syiah, yang diilhamkan oleh revolusi Tunisia dan Mesir, yang dipasang protes untuk menuduh monarki Sunni diskriminasi dalam perumahan, pendidikan dan pekerjaan, dan menyeru kepada keadilan. Raja Hamad bin Isa al-Khalifa bertindak balas dengan tindakan keras di mana lebih daripada 30 penunjuk perasaan terbunuh, menurut kepada kumpulan hak asasi manusia.

Pada pertengahan bulan Mac, beliau menentukan bagi mereka keadaan darurat dan tamped turun protes dengan bantuan tentera dari Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE). Seminggu kemudian, kerajaan merobohkan tugu di pusat persegi.
Sejak itu, Bahrain telah diambil itu samalah seperti negara polis. Tidak ada tangkapan besar-besaran, firings beramai-ramai pekerja kerajaan, laporan penyeksaan dan perletakan jawatan yang terpaksa editor atas akhbar bebas negara satu. Undang-undang darurat memberi keselamatan memaksa hak untuk mencari rumah sesuka hati tanpa waran dan membubarkan mana-mana pertubuhan, termasuk parti-parti undang-undang politik, yang dianggap bahaya kepada negeri ini. Malah dua orang ahli pasukan bola sepak nasional telah ditangkap, walaupun meminta maaf di televisyen untuk menghadiri perhimpunan antikerajaan.

Dalam menghadapi apa-apa langkah yang keras, pembangkang bersurai. Tetapi ia tidak pergi.Sebaliknya membantah di jalan-jalan, aktivis mula berkumpul dalam kumpulan kecil di tempat-tempat seperti Costa Coffee, kafe di pusat membeli belah di Manama. Yang terpasang telah biasa untuk menghirup Lattes dengan sirap halia, penurunan Marshmallow dan sampingan yang kurang dikehendaki berkhidmat gas pemedih mata dari polis yang kepentingan keluar kafe dari seberang jalan.

Pertempuran di Costa - yang aktivis berkata bugged dan sering dikunjungi oleh ejen-ejen perisikan - juga menonjolkan bagaimana kerajaan berasa diancam oleh mahu pun pertentangan pendapat yang paling benigna. Pelanggan Costa termasuk poster antikerajaan elit, di Twitter, yang menggunakan Costa sebagai pusat arahan, dan penunjuk perasaan jalanan mencari perlindungan berkafein dari pertempuran setiap malam mereka dengan pihak polis di kampung-kampung berdekatan.

Asalnya, kerajaan Bahrain telah muncul bersedia untuk berkompromi dengan pembangkang, khususnya puak yang lebih sederhana yang mahu negara untuk berkembang menjadi Raja sebenar parlimen yang memberi ahli parlimen yang dipilih lebih kuasa. Pada satu ketika, raja memohon maaf atas kematian penunjuk perasaan, dan pegawai-pegawai kerajaan berkata, mereka masih terbuka kepada pembaharuan.

Walaupun raja berakhir keadaan negara kecemasan pada 1 Jun, keadaan masih tegang, dengan pusat pemeriksaan keselamatan dan kehadiran polis yang berat di seluruh negara. Kemudian bulan itu, Arab Saudi mengumumkan ia akan menarik balik kebanyakan 1.200 tentera dari Bahrain selepas misi tiga bulan untuk memadamkan pemberontakan. Menurut ke akaun aktivis hak asasi manusia Bahrain, 34 orang terbunuh, kebanyakan pada minggu-minggu selepas Pearl Square telah dibersihkan. Lebih daripada 1,400 telah dipenjarakan, dan seramai 3,600 orang telah dipecat daripada pekerjaan mereka.

Pentadbiran Obama, yang menganggap Bahrain sekutu penting, telah mengeluarkan kritikan baran tindakan keras itu tetapi telah tidak ditekan untuk perubahan dalam kerajaan. Sebaliknya Presiden Obama terus menyoalsiasat, cajoling, dan mendesak ahli-ahli keluarga diraja untuk memudahkan tindakan keras.

Pada lewat September, sebagai kerajaan mengadakan pilihan raya Parlimen, beratus-ratus penunjuk perasaan bertempur dengan pasukan keselamatan ketika cuba untuk berarak ke Pearl Square. Protes itu adalah sebahagian daripada respons kepada pilihan raya yang diadakan oleh monarki Sunni diperintah, yang telah dipulaukan oleh pembangkang yang kebanyakannya Syiah majoriti Syiah. Ia bermula di kampung Sanabis, di mana polis menggunakan gas pemedih mata, bom tangan menyebabkan pengsan dan peluru getah terhadap beratus-ratus, mungkin beribu-ribu penunjuk perasaan, kata saksi dan peguam hak asasi manusia.

Menurut kepada salah seorang peguam bela, kehadiran untuk pilihan raya itu adalah minimum sebagai akibat pemulauan itu dan pihak berkuasa menghalang krew televisyen dari menembak di dalam tempat mengundi untuk mengelakkan menunjukkan penyertaan yang rendah. Tetapi akaun kerajaan pengundian berkata sebaliknya, penyertaan itu adalah tinggi dan bahawa hari itu adalah satu lagi bukti kembali seperti sediakala negara.

Pada awal Oktober, pihak berkuasa kehakiman Bahraini batal sabitan dan terma penjara keras yang diberikan kepada 20 pekerja perubatan pada lewat September oleh mahkamah pendakwa kes keselamatan khas yang timbul daripada pergolakan awam di negara ini. Pekerja-pekerja perubatan telah diperintahkan dilepaskan daripada jagaan, dengan percubaan baru yang dijadualkan di mahkamah awam.

Keputusan itu muncul untuk menjadi sekurang-kurangnya pengunduran taktikal oleh monarki di muka protes antarabangsa yang kuat ke atas hukuman, termasuk kritikan dari Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon. Mahkamah khas telah dihukum beberapa doktor dan jururawat di kalangan defendan kepada terma selama 15 tahun kerana mereka telah merawat penunjuk perasaan yang cedera oleh pasukan keselamatan.

Pengumuman datang sebagai Kongres mula menilai penjualan yang dirancang Amerika senjata bernilai $ 53 juta ke Bahrain, termasuk bunker-busting peluru berpandu, teknologi penglihatan malam dan berdozen-dozen Humvees.

Sejarah Bermasalah

Walaupun keluarga al-Khalifa telah memerintah sejak abad ke-18, Bahrain telah menjadi sebuah negara yang politik yang bermasalah untuk generasi.

Kerajaan ini mencapai kemerdekaan dari Britain pada tahun 1971. Tidak lama kemudian, harga minyak melonjak semasa perang Arab-Israel tahun 1973. Rizab minyak Bahrain adalah kecil berbanding dengan jirannya, tetapi dengan syarat bahan api untuk pembangunan pantas.

Bagi tempoh, kerajaan pulau dianggap sebagai model reformasi di dunia Arab. Raja Hamad berakhir sebuah negeri 25 tahun darurat pada tahun 1999 dan berjanji untuk menjadikan Bahrain menjadi Raja Berperlembagaan dengan Parlimen yang baru dipilih.

Tetapi pada tahun 2001, beliau pun telah memungkiri janjinya dan mengenakan perlembagaan mewujudkan rumah yang kedua, yang dilantik perundangan yang ketara dikekang kuasa yang dipilih.Gerrymandering memastikan kelebihan Sunni di rumah yang dipilih juga, menyebabkan pembangkang yang dikuasai oleh penduduk berketurunan Syiah untuk memboikot pilihan raya pada tahun 2002.

Dalam tahun sejak, Syiah Bahrain telah dipinggirkan. Mereka mendakwa bahawa kerajaan telah disokong Islam Sunni dan menggalakkan politik semakin mazhab. Aktivis di negara ini berkata, mereka telah membongkar satu usaha sistematik untuk mempelajari ilmu alam Sunni dari negara-negara Arab yang lain serta dari Asia Tenggara.

Syiah adalah semua tetapi diharamkan dari tentera dan pasukan keselamatan - pasti dari kedudukan perintah - salah satu rungutan utama mereka. Pasukan polis dianggotai terutamanya oleh orang asing: Syria, Iraq, Jordan, hampir sesiapa sahaja yang berlaku kepada menjadi Sunni dan tidak sabar-sabar untuk mendapatkan pasport Bahraini.
yang tersembunyi.....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...