11 November 2014

Mengantuk Sebab Kurang Vitamin D ?


Vitamin D telah menerima banyak perhatian baru-baru ini. Vitamin D telah lama dikenal sebagai terutamanya pengatur kalsium dan fosforus, membantu melindungi kepadatan tulang. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, bagaimanapun, pemahaman kita tentang fungsi vitamin D dalam badan semakin bertambah. Vitamin D sekarang dipahami memainkan metabolik rolein penting dan fungsi sistem imun. Kekurangan vitamin D telah dikaitkan dengan beberapa jenis penyakit kronik, termasuk tekanan darah tinggi, kencing manis, sindrom metabolik, penyakit paru-paru, dan sakit kronik.

Kami telah melihat bukti bahawa kekurangan vitamin D adalah berkaitan dengan masalah tidur, terutama dengan rasa mengantuk siang hari. Satu kajian baru meneliti hubungan antara mengantuk di siang hari dan vitamin D, dan juga dianggap salah satu faktor risiko utama kekurangan vitamin D: pigmentasi kulit.

Para penyelidik di Universiti Louisiana meneliti hubungan antara vitamin D dan mengantuk di siang hari dengan dua gol yang mereka inginkan. Pertama, mereka mahu menentukan sama ada korelasi antara tahap vitamin D dalam badan dan mengantuk yang berlebihan siang hari. Kedua, mereka berusaha untuk menilai peranan ras yang mungkin bermain dalam hubungan antara mengantuk di siang hari dan vitamin D.

Dalam karya sebelumnya, penyelidik di LSU telah melihat bahawa lebih separuh daripada pesakit yang datang ke klinik tidur mereka dengan masalah tidur dan sakit kronik juga kekurangan vitamin D. Mereka melihat kelompok ini gejala muncul untuk berlaku lebih kerap pada pesakit yang Afrika-Amerika.

Vitamin D sebenarnya adalah hormon yang larut dalam lemak yang badan boleh terima dalam makanan dan juga melalui makanan tambahan. Tetapi utama - dan paling berkesan - cara tubuh terkumpul vitamin D apabila terdedah kepada cahaya matahari. Pendedahan kepada cahaya matahari meminta kulit kita untuk diri pembuatan vitamin D. pigmentasi kulit Peningkatan menurunkan pembuatan rateof vitamin D. Oleh itu, tahap yang lebih pigmentasi kulit dianggap sebagai faktor risiko kekurangan vitamin D.

Pusat Kawalan Penyakit menganggarkan bahawa hampir satu pertiga daripada Afrika-Amerika kekurangan vitamin D. Lain-lain kumpulan berisiko untuk mengalami kekurangan vitamin D termasuk orang tua, orang gemuk, hamil dan menyusui perempuan, dan orang-orang yang menerima pendedahan yang terhad kepada matahari .

Kajian LSU melibatkan 81 pesakit, yang semuanya memiliki sama ada masalah tidur atau sakit otot baik di siang atau malam hari, atau kedua-duanya. Enam puluh lima peratus daripada pesakit dalam kajian itu ialah wanita kulit putih, dan 35 peratus adalah orang Afrika-Amerika. Semua pesakit dalam kumpulan kajian telah didiagnosis dengan gangguan tidur. Hampir tiga suku mempunyai apnea tidur obstruktif, sementara yang lain tidak dapat tidur atau sindrom kaki resah. Semua pesakit telah dinilai bagi rasa mengantuk waktu siang yang berlebihan menggunakan Epworth Tidur skala, ukuran standar. Paras vitamin D diukur dengan menggunakan ujian darah.


Hasil kajian ini menyokong korelasi yang kuat antara rasa mengantuk waktu siang yang berlebihan dan vitamin D. Mereka juga menunjukkan bangsa yang merupakan faktor dalam hubungan antara vitamin D dan mengantuk di siang hari. Tetapi hasilnya dalam beberapa hal yang mengejutkan dan menunjukkan hubungan yang rumit, terutamanya di mana bangsa yang bersangkutan.

Berikut adalah gambaran keseluruhan penemuan yang paling penting:

Enam puluh lima peratus daripada populasi kajian ini didapati mempunyai kekurangan vitamin D.

Pesakit-pesakit dengan pigmentasi kulit yang lebih besar mempunyai tahap purata yang lebih tinggi dari rasa mengantuk waktu siang dan tahap purata yang lebih rendah vitamin D, berbanding dengan mereka yang kurang pigmentasi kulit

Pesakit Afrika-Amerika terdiri 35 peratus daripada kajian itu, tetapi 55 peratus daripada kumpulan yang kekurangan vitamin D

Hanya 6 peratus daripada kumpulan tanpa kekurangan vitamin D adalah Afrika-Amerika

Di antara mereka yang kekurangan vitamin D - di bawah 20 mg / mL yang diukur dengan ujian darah - tidak ada hubungan antara tahap vitamin D dan mengantuk di siang hari. Ini adalah bertentangan dengan apa yang dijangka, berdasarkan penelitian sebelumnya.

Pengecualian untuk ini telah ditemui di kalangan pesakit Afrika-Amerika dalam kumpulan kajian. Di antara mereka yang pesakit Afrika-Amerika dengan kekurangan vitamin D, ada hubungan langsung antara tahap vitamin D dan mengantuk di siang hari. Di antara pesakit-pesakit ini, lebih tinggi kadar vitamin D dikaitkan dengan tahap yang lebih tinggi dari rasa mengantuk siang hari - yang bertentangan dengan tepat dari apa yang diharapkan.

Ia adalah penemuan ini terakhir yang tidak dijangka, dan penyelidik terkejut sendiri, yang dijangka menyaksikan tahap yang lebih rendah vitamin D yang berkaitan dengan tahap yang lebih tinggi dari rasa mengantuk siang hari.

Mengapa hal ini telah terjadi? Penyelidikan tambahan jelas diperlukan untuk menerokai peranan yang pigmentasi kulit boleh bermain dalam kekurangan vitamin D dan kesannya ke atas tidur, dan rasa mengantuk siang hari pada khususnya. Ini adalah satu kajian kecil dan penyelidikan berskala besar dapat memberikan gambaran yang lebih jelas tentang hubungan ini rumit.

Ada soalan penting lain yang muncul. Kita dapat melihat kaitan antara kekurangan vitamin D dan mengantuk di siang hari, tetapi kita tidak memiliki pemahaman tentang sebab dan akibat. Apakah kekurangan vitamin D yang bertanggungjawab secara langsung untuk rasa mengantuk waktu siang yang berlebihan dan masalah tidur yang lain? Atau kurang tidur akibat keadaan perubatan lain yang berkaitan dengan kekurangan vitamin D, seperti sakit kronik? Apa mekanisme biologi yang mana vitamin D - dan kekurangan itu - akan mempengaruhi fungsi tidur dalam tubuh? Ada banyak kita belum tahu tentang hubungan antara vitamin D dan tidur.

Jika anda berisiko untuk kekurangan vitamin D, berbincang dengan doktor anda. Makanan tambahan, perubahan pola makan, dan pendedahan yang selamat dan dikawal kepada matahari semua dapat membantu meningkatkan tahap dalam badan. Memastikan badan anda mempunyai tahap yang mencukupi vitamin D menawarkan perlindungan kesihatan yang penting dan, mungkin, dorongan menyambut tenaga di tempat mengantuk di siang hari.


diambil dari blog : http://infokesihatanterbaik.blogspot.com/2014/11/mengantuk-sebab-kurang-vitamin-d-baca.html

Supplement Lengkap dengan Calcium dan Vitamin 

Salah satu cara kita ingin mencegah diri daripada menghidap OSTEOPOROSIS adalah dengan mengambil pemakanan yang tinggi kandungan calcium serta lengkap dengan vitamin D.

Mengapa? Ini kerana semakin usia kita meningkat, kebarangkalian untuk kita menghidap osteoporosis akan menjadi lebih tinggi sekiranya tidak dicegah dari awal. Pengambilan supplement yang mempunyai kandungan calcium yang mencukupi serta lengkap dengan vitamin D adalah salah satu cara yang boleh kita amalkan bagi membantu tulang kita mendapat nutrisi calcium yang mencukupi. 



Mengikut kajian, 61% daripada penyakit yang sering dialami kebanyakan individu ialah Osteoporotic fractures. - Sumber -

Shaklee mempunyai OsteMatrix yang kaya dengan khasiat calcium nya serta dilengkapi dengan vitamin D dan magnesium yang membantu calcium untuk menyerap ke dalam tulang kita.

Antara manfaat OsteMatrix adalah:

❁ Menguatkan tulang
❁ Menguatkan kuku, kerangka, gigi, dan sistem saraf
❁ Merawat tulang retak
❁ Merawat osteomalacia
❁ Pengambilan 600 mg calcium sebelum tidur dapat mengurangkan kekejangan, sakit sendi dan artritis
❁ Merangsang darah untuk memekat
❁ Mengimbangi tekanan darah
❁ Memelihara denyutan jantung, impuls, sistem saraf
❁ Menggalakkan tidur yang lebih lena dan selesa
❁ Membantu mengurangkan depresi, mood swing, sakit kepala, pitam
❁ Pengambilan 1000 mg calcium dan magnesium serentak dapat meringankan sakit sewaktu haid
❁ Memastikan imbangan pH tubuh
❁ Calcium membantu sel menyerap nutrient dan merangsang detoksifikasi
❁ Memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik
❁ Vitamin D meningkatkan penyerapan calcium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang
❁ Magnesium membantu menggalakkan komposisi tulang dan rawan
❁ Mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga


lanjut : http://shakleego.blogspot.com/2013/03/ostematrix.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...